När en felanmälan skickas till HSB så bedömer och åtgärdar de felet – antingen själva eller med hjälp av ett annat företag. Beroende på vilken typ av fel och åtgärd det handlar om, skickar HSB sedan en faktura till personen som felanmält eller till föreningen. Eftersom många lägenheter bytt ägare sedan föreningen var ny, tycker vi det är läge att påminna om vad som gäller när det kommer till underhållsansvar och därmed vem som betalar för åtgärder/reparationer som HSB utför.
Något förenklat kan man säga att föreningen ansvarar för allting utanför våra lägenheter och att föreningen därmed betalar för drift och underhåll av detta. Det innebär att föreningen betalar när du felanmäler till exempel en trasig port, trasig belysning i trapphuset eller att garageporten krånglar.
När det kommer till den egna lägenheten är det oftast du som lägenhetsinnehavare som behöver betala för besöket från HSB (eller annat företag som HSB anlitar). Detta gäller när du felanmäler till exempel stopp i avloppet, trasiga glödlampor samt andra fel som inte omfattas av garanti.
Mer information om underhållsansvar och vem som är ansvarig för vad kan du hitta i dokumentet ”Gränsdragningslista för underhållsansvar” som tagits fram av Etikhus och som tillämpats sedan föreningen var ny. Dokumentet finns på dokumentsidan här på hemsidan och där finns även föreningens stadgar som innehåller information om vilka rättigheter och skyldigheter vi har som medlemmar i föreningen.